Sonja Bjelobaba

Sonja Bjelobaba
Forskare
PhD
Sonja Bjelobaba är forskare och projektledare för projektet "Forskningsetiska kurser" vid Centrum för forsknings- & bioetik samt universitetslektor i serbiska, kroatiska och bosniska vid Institutionen för moderna språk vid Uppsala Universitet. Hon är vicepresident för det europeiska nätverket för akademisk integritet (European Network for Academic Integrity, ENAI) och koordinator av projektet "Bridging Integrity in Higher Education, Business and Society" (BRIDGE, 2020-2023, Erasmus+ Strategic Partnership). Bjelobaba disputerade vid Göteborgs universitet där hon som pedagogisk utvecklare tidigare undervisade i forskningsetik, handledning i forskarutbildningen och högskolepedagogik. Sonja Bjelobabas forskning kretsar kring frågor om akademisk integritet och forskningsetik på Balkan och i Sverige.
E-post: sonja.bjelobaba@crb.uu.se
BRIDGE
Integritet i högre utbildning, affärsvärlden och samhället

BRIDGE bygger boar mellan integritet i den akademiska världen, forskning, industri och samhälle.
ENAI
Europeiskt Nätverk för Akademisk Integritet

ENAI (European Network for Academic Integrity) stöttar och arbetar tillsammans med universitet och forskningsinsitut för att främja akademisk integritet.
Publikationer
-
Academic Integrity Skill Development amongst the Faculty at a Swedish University
Ingår i Towards Consistency and Transparency in Academic Integrity, s. 131-146, 2018.
DOI för Academic Integrity Skill Development amongst the Faculty at a Swedish University
-
Academic Integrity Teacher Training: Preventive Pedagogical Practices on the Course Level
Ingår i Integrity in Education for Future Happiness, s. 9-18, 2020.
DOI för Academic Integrity Teacher Training: Preventive Pedagogical Practices on the Course Level
-
Deterring cheating using a complex assessment design: A case study
Ingår i The Literacy Trek. Journal of literacy and language studies, s. 55-77, 2021.
DOI för Deterring cheating using a complex assessment design: A case study Ladda ner fulltext (pdf) av Deterring cheating using a complex assessment design: A case study
-
ENAI Recommendations on the ethical use of Artificial Intelligence in Education
Ingår i International Journal for Educational Integrity, 2023.
DOI för ENAI Recommendations on the ethical use of Artificial Intelligence in Education Ladda ner fulltext (pdf) av ENAI Recommendations on the ethical use of Artificial Intelligence in Education
-
Initiating count down-gamification of academic integrity
Ingår i International Journal for Educational Integrity, 2021.
DOI för Initiating count down-gamification of academic integrity Ladda ner fulltext (pdf) av Initiating count down-gamification of academic integrity
-
Preparing Preservice Teachers to Teach Academic Integrity and Ethics
Ingår i Ethics and Integrity in Teacher Education, s. 43-54, 2022.
DOI för Preparing Preservice Teachers to Teach Academic Integrity and Ethics
-
Researching Academic Integrity: Designing Research to Help Participants Give Genuine Responses Using Quantitative and Qualitative Methods
Ingår i Academic Integrity: Broadening Practices, Technologies, and the Role of Students, s. 47-65, 2022.